تولید محتوای خوب و کاربرپسند از نظر گوگل
در این مقاله به نحوه ارائه محتوای مناسب برای کاربر میپردازم
گوگل در آپدیت جدیدش، سایتهایی که مطالب مفید ارائه میکنند را کمک خواهدکرد در رتبه بالاتری قرار بگیرند. آپدیت جدید گوگل سایتهایی را هدف قرار دادهاست که فقط به دنبال محتوانویسی برای موتورهای جستجو هستند نه کاربر. هدف از آپدیت این الگوریتم، کمک به سایت هایی است که مطالب مفید تولید میکنند، پاداشی برای محتواهایی که برای کاربران نوشته میشود نه موتورهای جستجو.
الگورتیم جدید گوگل سایتهایی را هدف قرارداده است که محتوا برای موتورهای جستجو مینویسند نه کاربر
با مطالعه آخرین تغییرات و شیوهها درباره سایت و سئو میتوانید از آخرین اخبار دیجیتال مارکتینگ مطلع و برای رشد و توسعه کسب و کار خود استفاده کنید. گوگل یک الگوریتم جدید با هدف محتوای سایت برای موتورهای جستجو آپدیت کرده است. این آپدیت بسیار مفید سایتهایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد که انبوهی از محتواهای غیرمفید تولید میکنند، محتواهایی که برای موتورهای جستجو نوشته شدهاند نه کاربر. این آپدیت تاثیر معناداری رو نتایج جستجو خواهد داشت.
هدف از این آپدیت کمک به جستجوی مطالب مفید است. گوگل به دنبال پاداش به محتواهایی که برای کاربر و در جهت اطلاعرسانی و کمک به کاربر نوشته شدهاند. در سرتاسر اینترنت پر از محتواهایی است که برای موتورهای جستجو بهینه شدهاند که به آنها محتوای سئو گفته میشود. به طور خلاصه کاربران از محتوای سایتهایی که رنک Rank بالایی دارند ناامید میشوند چون برای این نوشته شدهاند که خوب رنکینگ شوند. به گفته گوگل این تلاشی است برای اینکه محتواهای بیکیفیت کاهش یابند و پیداکردن محتوای درست و مفید سادهتر شود.
این آپدیت روی چه محتواهایی تاثیرگذار خواهد بود؟
در حالی که این آپدیت لزوما حوزه خاصی را هدف قرارنخواهد داد اما به گفته گوگل این محتواها بیشترین تاثیر را خواهند داشت:
- حوزه آموزش آنلاین
- هنر و سرگرمی
- خرید و فروش و فروشگاهی
- مربوط به تکنولوژی
چون به تجربه در این حوزهها مطالب بیشتر برای موتورهای جستجو نوشته شدهاند تا کاربر. گوگل در این مورد مثالی میزند:
اگر دنبال اطلاعات یک فیلم جدید باشید شما با انبوهی از نتایج جستجو مواجه خواهیدشد که همه یک متن را تکرار میکنند بدون اینکه مطالبی به آن اضافه شده باشد، مطالبی که در هرجایی از اینترنت میتوان پیدا کرد و اگر دنبال مطلب جدید باشید این کمکی نمیکند. با این آپدیت مطالبی پیدا خواهید کرد که غیرتکراری و جدید خواهند بود و به احتمال زیاد مطلبی را خواهید خواند که قبلا نخواندهاید.
از گوگل پرسیده شد منظور از آموزش آنلاین چیست؟ آموزش به طور عام، چیزهایی که هدفش یاددادن است نه تنها آموزش رسمی و مدرسهای. این یک نمونه ای است که پیشرفت چشمگیری در آن دیدیم اما موارد دیگری هم هست که نتایج جستجو بهینه خواهد شد.
تاثیر آپدیت بر روی کل سایت
برخلاف بسیاری از آپدیت های گوگل که بر روی صفحات تاثیرگذار است، این الگوریتم بر روی کل سایت تاثیر میگذارد. یعنی اگر گوگل مشخص کند که محتوای غیرمفید فراوانی روی سایت شما وجود دارد که برای موتورهای جستجو نوشته شده است، آنوقت کل سایت شما تحت تاثیر قرار خواهدگرفت. فقط روی یک صفحه یا بخش تاثیرگذار نخواهد بود بلکه کل سایت شامل خواهد شد حتی اگر سایت شما دارای محتویات مفید هم باشد.
گوگل مشخص نکرده چند درصد از محتوا مفید یا غیرمفید باشد که تحت تاثیر قراربگیرد اما حذف مطالب غیر مفید میتواند به رنکینگ مجدد سایت کمک کند.
پیشنهاد گوگل برای نوشتن محتوای کاربرپسند
گوگل لیستی از سوالاتی منتشر کرده که پاسخ به آنها میزان کیفیت محتوای شما که مورد توجه گوگل قراربگیرد را مشخص میکند. این سوالات عبارتند از:
- آیا دارای مخاطب خاص هستید که به خاطر استفاده از مطالب وارد سایت شما میشوند؟
- آیا محتوای شما دست اول و بر اساس تجارب بدست آمده است (مثل ایجاد یا مصرف یک محصول و بازدید از یک مکان)
- آیا سایت شما بر روی یک موضوع خاص متمرکز است؟
- آیا با خواندن محتوایی، کاربر حس میکند گره از مشکلش باز شده است؟
- آیا با خواندن محتوا، کاربر حس میکند به تجربه جدیدی رسیده است؟
- آیا دائما در حال رعایت راهنمایی گوگل در آپدیتها یا نوشتن نظر درباره محصولات هستید؟
و برای اجتناب از نوشتن محتوا برای موتورهای جستجو، گوگل این سوالات را مطرح میکند:
- آیا هدف از نوشتن متن جذب مخاطب از موتورهای جستجو است تا برای کاربر؟
- آیا محتواهای متعدد با موضوعات مختلف تولید میکند به امید اینکه یکی از آنها در نتایج جستجو قرار بگیرد؟
- آیا از اتوماسیون بیش از حد برای تولید محتوا یا تیتر استفاده میکنید؟
- آیا آنچه دیگران نوشته یا گفتهاند را بدون اینکه ارزشی اضافه کنید، خلاصه میکنید؟
- آیا صرفا به خاطر اینکه موضوعی ترند است در مورد آن مطلب مینویسید؟
- آیا کاربر بعد از خواندن مطلب شما نیاز پیدا میکند جستجوهای دیگر انجام دهد تا از منابع بهتر موضوع برایش روشن شود؟
- متن دارای تعداد مشخصی کلمات است چون شنیدهاید به این تعداد کلمات گوگل اهمیت میدهد (در صورتی که اینطور نیست)؟
- وارد حوزههایی میشوید که در آن تخصص ندارید اما هدف شما بالابردن حجم ترافیک سایت است؟
- آیا محتوای شما برای پاسخ به سوالی نوشته شده است که در واقع پاسخی ندارد، مثل پیش بینی معرفی یک محصول، فیلم یا برنامه تلویزیونی، بدون اینکه کسی آن را تایید کرده باشد؟
به گفته گوگل این الگوریتم بطور خودکار اجرا خواهد شد. امتیازها و دستهبندیها بطور دائم آپدیت خواهند شد. اما اگر سایتی از این آپدیت امتیاز منفی بگیرد ماهها طول خواهد کشید تا دوباره بهبود یابد. لازم است آن سایت با محتوای کاربرپسند ثابت کند که تنها به خاطر موتورهای جستجو محتوا نمینویسد. گوگل برای تشخیص سایتهای زرد از ماشین لرنینگ استفاده میکند.
فعلا این آپدیت برای زبان انگلیسی است و بزودی زبانهای دیگر هم اضافه خواهد شد.